Inmiddels zijn we enkele weken en flink aantal beoordelingen verder met de ludieke actie die binnen Reiger Boys gestart is op 29 oktober. Welke tussen balans kunnen we opmaken?
Deze actie heeft diverse verrassende reacties opgeleverd en vele terugkoppelingen van de toeschouwers van Reiger Boys als die van de tegenstanders. De reacties zijn heel divers van “wat leuk, gaaf en apart” tot “ik heb het gedaan, maar ik kon daardoor niet mijn eigen zoon zien voetballen, dat is wel jammer”.
De praktijk was dat de scheidsrechterbegeleiders samen met de scheidsrechter de teamleiders voor de start een uitleg hebben gegeven wat de bedoeling was en gaven 3 tot 5 formulieren mee per team om dat te laten invullen. De teamleiders kozen zelf wie de formulieren voor hun ging invullen. De scheidsrechterbegeleiders waren aanwezig voor eventuele vragen van de beoordelaars.
Wat is er bijvoorbeeld ingevuld bij compliment? “een 10 voor ouders achter de lijn laten plaatsen” “zeer geconcentreerd, top!” ”goed kijken!” “leidt de wedstrijd zonder hinderlijk te zijn” “rustig, duidelijk, in dienst v.d. wedstrijd” “kordaat in optreden” “fluit goed, topper ga zo door!” “goede sfeer”
Wat is bijvoorbeeld ingevuld bij belangrijkste verbeterpunt? “niet meelopen” “tonatie in fluitsignaal en lichaamstaal” “handsbal affluiten” “handgebaren gebruiken” “looplijnen en harder praten” ”uitbal verkeerd beoordeeld” “gezichtsuitdrukking leuk/niet leuk” “iets beter uitleggen” “conditie”
Hoe zijn de scores in het algemeen op verschillende onderdelen, die van Laag tot Hoog in 5 stappen aangegeven kon worden: gemiddeld tot hoog is veelal ingevuld en in enkele gevallen Laag ingevuld.
Is er hiermee nu bereikt om te weten wat een scheidsrechter nu eigenlijk precies doet? Er is een begin gemaakt en aan de gemaakte opmerkingen van de beoordelaars is te zien dat zij heel anders naar een scheidsrechter kijken en beoordelen. Gebruiken de termen die op de formulier staan!
Ook is er besef en eigen reflectie gaande bij sommige toeschouwers. Een van de beoordelaars vertelde aan een van de begeleiders dat hij wel kritisch was, want hun team had verloren en had nu de scheidsrechter wel juist ingegrepen daar de tegenstander erg fysiek heeft gespeeld. En daarna “misschien ben ik wel partijdig, maar het spel was wel erg fysiek”. GAAF dat er bewustwording aan het ontstaan is en spiegel voor gehouden wordt hierdoor….
Door deze wijze van betrekken van ouders bij het kijken naar de scheidsrechter zien we meer respect komt voor de scheidsrechter.
Ook reageren de tegenstanders van Reiger Boys heel positief op deze ludieke actie en doen volop mee. Hopelijk zet Reiger Boys hiermee een trend in de regio en nemen de andere teams dit initiatief ook over. Hierdoor hoopt Reiger Boys zowel voor zich zelf als voor de tegenstanders vanuit beoordelend publiek nieuwe scheidsrechters en begeleiders te kunnen werven die gemotiveerd zijn en leuk vinden om als vrijwilliger te werk te gaan. Ons motto is dan ook: “Blijf niet aan de zijlijn actief, maar onderneem actie en heb de leiding in het veld…”
We blijven deze actie continueren en hopen dat de publiek enthousiast blijft mee doen. Na evaluatie zal besloten worden om deze actie verder uit te breiden naar D-pupillen (Onder 12 en 13) en hoger.